Popularne posty

wtorek, 9 sierpnia 2011

Akumulator-co zrobic aby długo służył

<h2>Akumulator - co zrobić aby długo nam służył</h2>
<p>Autorem artykułu jest Jarosław  Stefaniak</p>
<br />
Nauczyciel pyta uczniów: Jaki jest najważniejszy układ w samochodzie?? Uczniowie podają różne odpowiedzi. Sillnik, układ kierowniczy..... wymieniają prawie wszystkie układy. Przy braku pomysłów ze strony uczniów nauczyciel powiedział. Drodzy uczniowie najważniejszy jest układ...
<p style="text-align: justify;">... hamulcowy. Padło zdziwienie, ale po chwili zastanowienia wszyscy się zgodzili z nauczycielem.</p>
<p style="text-align: justify;">A co z akumulatorem????</p>
<p style="text-align: justify;">Parafrazując tę ciekawą sytuację, mógłbym powiedzieć, że po układzie hamulcowym drugim najważniejszym elementem jest akumulator. Bezdyskusyjny jest fakt, że bez akumulatora nie uruchomimy samochodu. Bezdyskusyjne jest jeszcze jeden fakt - o akumulatorze przypominamy sobie wtedy, kiedy zaczynamy mieć problem z uruchomieniem silnika szczególnie w okresie jesienno-zimowym.</p>
<p><strong>Kilka słów o akumulatorze</strong></p>
<p style="text-align: justify;">Akumulator (bateria) to magazyn energii. W momencie uruchamiania silnika pobierany jest prąd od 200A wzwyż. Podczas postoju akumulator jest źródłem zasilania układów sterujących, świateł. Pobór prądu w czasie postoju nie powinien być wyższy niż 100mA (0,1A). Wyższy pobór prądu może wskazywać na zwarcie w instalacji elektrycznej (o tym jak znaleźć taką usterkę napiszę w innym artykule).</p>
<p><strong>Sprawność akumulatora - od czego zależy</strong></p>
<p>O sprawności akumulatora może decydować wiele czynników. Wymienię kilka z nich:</p>
<p>- temperatura,<br /> - czystość połączeń akumulatora z instalacją samochodu,<br /> - sprawny układ ładowania (alternator),<br /> - rezystancja wewnętrzna akumulatora.</p>
<p>W tym artykule omówię dokładniej wpływ temperatury na sprawność akumulatora.</p>
<p><strong>Temperatura</strong></p>
<p style="text-align: justify;">Nie bez powodu w zimie akumulator częściej daje o sobie znać. Powodem tego zależność gęstości elektrolitu od temperatury. Akumulator zmniejsza swoją pojemność wraz ze spadkiem temperatury. Tabele gęstości elektrolitu podają wartości nominalne przy temperaturze 25 st. C. W przypadku temperatury 0 st. C sprawność akumulatora jest już o 20% niższa. Gęstość elektrolitu zmienia się o 0,01 [g/cm3] przy zmianie temperatury o 15 °C. Zmiana temperatury o 1°C to zmiana gęstości elektrolitu o 0,00066 [g/cm3] (wydaje się, że jest to bardzo mała liczba, ale w przypadku ujemnych temperatur np. -10°C ma to wielkie znaczenie.</p>
<p><strong>Spójrzmy ma przykład:</strong></p>
<p style="text-align: justify;">Pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze -5 °C. Zmierzona gęstość wyniosła 1,2 [g/cm3]. Aby przeliczyć tę gęstość na gęstość w umownej temperaturze 25 °C. Obliczamy: 0,00066 [g/cm3] x 30°C (-5+25=30) = 0,02[g/cm3] i dalej 1,2[g/cm3]-0,02[g/cm3] = 1,18[g/cm3].</p>
<p style="text-align: justify;">Na podstawie tabeli możemy teraz ocenić stan akumulatora. Teraz widzimy, że pomiędzy 1,2[g/cm3] a 1,18[g/cm3] jest istotna różnica. Do pomiaru gęstości elektrolitu służy aerometr.</p>
<p style="text-align: justify;">Teraz z tabeli gęstości elektrolitu odczytujemy wartości.</p>
<table style="border: 1px solid #000000;" rules="all" frame="border" border="1" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td>
<p><strong>Gęstość elektrolitu [g/cm3]</strong></p>
</td>
<td>
<p><strong>Diagnoza co do stanu naładowania akumulatora</strong></p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p>1,285 ... 1,3</p>
</td>
<td>
<p>Zbyt duża gęstość elektrolitu. Należy ją obniżyć w ten sposób, że usuwamy   część elektrolitu zastępując go wodą destylowaną.</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p>1,28</p>
</td>
<td>
<p>Pełny stopień naładowania akumulatora</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p>1,2 ... 1,24</p>
</td>
<td>
<p>Należy doładować akumulator</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p>1,15 ... 1,2</p>
</td>
<td>
<p>Akumulator wymaga natychmiastowego naładowania</p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p><strong>poniżej 1,15</strong></p>
</td>
<td>
<p><strong>Akumulator może ulec zasiarczeniu, czyli trwałemu uszkodzeniu</strong></p>
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<p>1,1</p>
</td>
<td>
<p>Zupełnie rozładowany (uszkodzony)</p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p>UWAGA!!!</p>
<p>Minimalna gęstość elektrolitu, czyli stan, poniżej, którego akumulator nie powinien być rozładowywany, to 1,15 g/cm3.</p>
<p><strong>Jak dokonywać pomiaru gęstości</strong></p>
<p style="text-align: justify;">Zakupując przyrząd do pomiaru gęstości elektrolitu otwieramy korki poszczególnych cel. Wkładamy do otwartej celi końcówkę zasysającą elektrolit z jednoczesnym ściśnięciem "pompki". Puszczamy tzw.' gruszkę. Elektrolit wypełnia szklaną rurkę. Na skali pływaka(poziom zanurzenia) możemy wtedy  odczytać gęstość elektrolitu. Jeżeli pomiary w poszczególnych celach będą porównywalne i oscylują w okolicy 1,25-1,28 g/cm3 nie powinniśmy się obawiać o akumulator. Jeżeli mierząc gęstość w temp. powyżej 20 st. C gęstość w celach będzie niższa niż 1,24g/cm3 należy szczególnie przyglądnąć się sprawności alternatora.</p>
<p style="text-align: justify;">Jeżeli  gęstość elektrolitu w poszczególnych celach jest różna, należy pomyśleć o regeneracji akumulatora. Regeneracja to zespół czynności pozwalający odzyskać 100% sprawność akumulatora.</p>
<p><strong>Jak szanować akumulator - czyli co zrobić, aby służył dłużej?</strong></p>
<p style="text-align: justify;">- utrzymuj akumulator w czystości – jeżeli na obudowie znajduje się z jakichś powodów elektrolit, wytrzyj obudowę do sucha (również podstawa pod akumulator powinna być czysta)<br /> - klemy kabli i bolce muszą również być czyste – zaśniedziałe klemy mogę powodować przegrzewanie się instalacji elektrycznej,<br /> - uważaj, gdy masz problemy z uruchomieniem samochodu – jeżeli podejmiesz dwie nieskuteczne próby uruchomienia, odczekaj 2-3 minuty, a później spróbuj ponownie,<br /> - rozładowany akumulator, jak najszybciej naładuj,<br /> - uważaj na alarm, jeżeli twój akumulator jest już słaby,<br /> - pamiętaj o zgaszeniu wszystkich odbiorników prądu (lampki, radio, światła, czy urządzenia podłączone do gniazda zapalniczki)</p>
<p style="text-align: justify;">Akumulator szanowany na pewno odwdzięczy się za włożone wysiłki.</p>
---
    <p><p><strong>Jarosław Stefaniak<br /><a href="http://jja-akumulatory.pl/" target="_blank" title="rageneracja akumulatorów">http://jja-akumulatory.pl</a></strong></p></p>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://artelis.pl/%22%3Ewww.Artelis.pl%3C/a>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz